expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA  

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme  

aby balík došel v pořádku


Formule 2: vznik, historie před válkou i po ní a statistiky


22.04.2025
 | 
6 min. čtení.

Formule 2 leží přesně mezi juniorskými sériemi a královskou F1, jde tedy doslova a do písmene o přípravu na nejvyšší ligu, slavnou F1. Tato soutěž je však více, než jen odrazový můstek. Její historie je mimořádně zajímavá, od předválečných experimentů až po současnou podobu. Jak F2 vznikla, co nabízí a jak se v ní jezdí?

Založení Formule 2 a jednotlivé éry její historie

Kořeny F2 sahají do 30. let minulého století, kdy po evropských okruzích brázdily monoposty zvané voiturette. Šlo o lehčí a konstrukčně malé auta s přeplňovanými motory o objemu 1,5 litru určené mladým či začínajícím jezdcům. Po válce se Formula 2 vrátila v podobě monopostů s výkonnějším motorem o objemu 3 litry.

Později přišlo k jejich omezení pouze na 1,5 litru a to kvůli tomu, že tehdejší F1 začala používat 2,5 litrové motory. Nová éra začala v roce 1967 a to pod hlavičkou FIA. Ta dala kategorii oficiální jméno Formula 2 a stanovila motory do 1,6 litru.

Pro tuto éru byly typické motory Cosworth FVA. O 5 let, v roce 1972 FIA povolila 2,0 litrové agregáty. Na scéně se kromě Cosworthu objevily i motory od značek jako BMW či Renault. Na začátku 80. let se přidala i Honda. Celá éra se nesla ve znamení úspěchů francouzských stájí a pilotů, ale v roce 1984 přišel její konec.

Po dvou dekádách ticha se F2 vrátila v roce 2009 s jednotným šasi Williams‑Audi, ale média ani sponzoři neprojevili zájem a tak v roce 2012 skončila.

Aktuální kapitolu píše Formula 2 od 2017, kdy nahradila GP2 Series. Piloti používají jednotný podvozek Dallara a motory Mecachrome. Do popředí vystupují talent, snaha a schopnosti každého pilota více, než kdykoliv předtím.

Jaké jsou dnešní pravidla, formát závodů a bodování

Dnešní podoba Formuly 2 je určena zejména technikou. Jezdci sedí ve stejném monopostu od Dallary a pod kapotou je 3,5 litrový turbomotor Mecachrome V6 s výkonem až 620 koní. Monopost váží 750 kg a pneumatiky dodává značka Pirelli.

Závody probíhají, tak jako v F1 celý víkend. V pátek ráno jezdci nejdříve absolvují 45 minutový trénink. Po něm následuje 30 minutová kvalifikace. Její výsledek rovnou určí startovní pozici v hlavním závodě, který se jezdí v sobotu. Ten měří 180 kilometrů a obsahuje povinnou zastávku s kompletní výměnou pneumatik.

V neděli se jezdí tzv. sprint a to na 120 kilometrů. Startovní rošt pozostává z jezdců podle jejich umístění v sobotních závodech, ale prvních osm jezdců si svoje pozice vymění podle pravidla symetrického obrácení, čili 1. je 8. a naopak.

Pokud jde o bodovací systém, v hlavním závodě boduje prvních 10 jezdců. Vítěz bere maximální počet 25 bodů, poslední 10. jezdec pouze 1. Body získají i jezdci za získání pole position v kvalifikaci a za nejrychlejší kolo. Bodování ve sprintu je podobné, tu však boduje iba prvních 8 jezdců a ten, kdo zajel najrychlejší kolo.

Během hlavních závodů přitom platí, že jezdec je povinen použít alespoň jednu pneumatiku z každé specifikace pneumatik určených pro suchou vozovku.

TOP jezdci a mistři Formule 2 v celé její historii po dnes

Historie F2 zná jména více legendárních pilotů, kteří později našli místo iv královské Formule 1. V první éře to byl například Jacky Ickx v týmu Tyrell, který získal 45 bodů a titul v prvním ročníku. V dalších letech klasické éry se zlatými písmeny zapsali i Jean-Pierre Beltoise se 2 tituly či Ronnie Peterson.

V roce 1970 se v kokpitu F2 představil i Clay Regazzoni, který se později proslavil jako pilot Formuly 1. V roce 1978 Bruno Giacomelli nasbíral až 82 bodů za volantem Polifac BMW Junior Team. Posledním vítězem staré éry byl Mike Thackwell.

Když se v roce 2009 F2 vrátila do nové podoby, ukázalo se, že i jednotný technický balík ví vychovat šampionů s výraznou osobností. Španěl Andy Soucek vybojoval titul se 115 body a sedmými vítězstvími. V roce 2011 ho pak překonal Mirko Bortolotti se ziskem až 316 bodů. Nejnovější éra od roku 2017 byla také zajímavá.

Dnešní talent Formule 1, Charles Leclerc, se v roce 2017 stal prvním šampionem se ziskem 282 bodů. O rok ho překonal George Russel se ziskem 287 bodů.

Výjimečným jezdcem najnovější éry F2 je i Oscar Piastri no a zapomenout samozřejmě nesmíme na Micka Schumachera a jeho titul v roce 2020. Ide o syna slavnej nemecké legendy Formule 1, 7-násobného majstra Michaela Schumachera.

Zajímavé statistiky z Formule 2, zajímavosti a její smysl

Na rozdíl od F300 je F2 je série, která stále žije a má svoje rekordy. Úchvatná je zejména úspěšnost jejích pilotů, většina totiž do 2 let přesedlá do kokpitu F1.

Charles Leclerc nebo Oscar Piastri to potvrdili a dnes patří jejich přestup z Formuly 2 do F1 k nejrychlejším a nejúspěšnějším v historii jakéhokoli juniorského šampionátu. Zajímavostí je i systém bodování, kdy může jezdec získat body v sobotu iv neděli. Kromě pořadí záleží i na tom, jaké rychlé kolo zajede.

Mezi kuriozity patří i několik statistik, které ukazují, že F2 je i o taktické bitvě. Průměrně 20 % vítězů z hlavních závodech startuje z 5. místa a níže, což ukazuje, jak dramatický může být soutěžní víkend v sobotu iv neděli.

Zajímavostí je též to, že všichni piloti mají rovnaké šasi a motory. To dává do popředí právě jezdecké schopnosti, talent, jakož i vůli po vítězství. Délka závodů v sobotu iv neděli je též stanovena tak, aby dokázali vyniknout všechny typy jezdců. V každém případě platí, že pokud jste doposud F2 ještě nesledovali, měli byste to změnit!

A přesně to je vlastně hlavní smysl F2. Poskytnout každému pilotovi rovnaké šance a odhalit, kdo naozaj má na to, aby byl špičkový pretekár. F2 je jako tvrdý, ale férový trénink před Formulí 1. Prověří mentální odolnost, talent i intuici.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku